Scen 2 och 3

Fortsättningen på pjäsen som börjar här

3    I Mikaels lägenhet                                                                               3

Mikael kommer hem och lyssnar av sin telefonsvarare. Mackan har ringt och lämnat följande meddelande:

Tjena Män…Det är Mackan..Vi ska festa  ikväll…Många fräscha tjejer..Ring mig.

                                                            

                                                             Mikael suckar och tar upp telefonen.

 

                                                             MACKAN

                                         (på telefon)

                    Hallo?

                                                             MIKAEL

                    Tja, Vad händer?

                                                             MACKAN

                    Vänta, det ringer på andra linjen…

Det klickar till och sen tystnad, Mikael väntar..

                                                             MACKAN

                                         Tillbaks igen

                    Sorry, det var Kim…Två fester ikväll..

                                                             MIKAEL
                   Alltså, jag vet inte….

                                                             MACKAN

                  Men seriöst..snygga tjejer..

                                                             MIKAEL

                    Allstå, nej, jag pallar inte..jag orkar inte...Jag har saker att göra imorgon..

                                                             MACKAN

                    Men skärp dig, lyssna på dig själv.

                     Jag ska vara uppe klockan nio imorn och jag tanker ändå gå.

.                   Du måste ut och träffa lite sjyssta tjejer Micke..

                    Du kan inte hänga hemma hela kvällarna och

                    Gå runt med henne i tankarna

                                                            MIKAEL

                    Nej, men allstå..Jag vet inte..

                                                             MACKAN

                    “Jag vet inte”…(gör sig lustig over Mikaels tveksamhet)- lyssna på dig själv

Vi kommer att ha kul ikväll.  Snygga tjejer, gratis dricka. Du måste bort från din sunkiga lägenhet brorsan!

                                                             MIKAEL

                    Lyssna nu,

Vi kommer tillbringa halva kvällen med att åka runt I din sunkiga bil, leta efter nån fest I nåt fint villaområde…Bara för att komma dit och konstatera att den suger, sen leta efter en annan fest i andra delen av stan som nån annan har hört om. Men alla fester och barer och klubbar  suger. Efter det tillbringar vi resten av kvällen med att försöka hitta en tjej vars blick flackar runt i lokalen för att se om hon kan hitta någon annan, mer spännande och viktigare person som hon borde prata med…(Mackan suckar)…Jag ska liksom vara helt upprymd över att hon har en speciell handväska just idag och prata om tusen andra saker jag inte bryr mig ett skit om. Hälften av alla brudar är bara skanks som inte vore ett uns intressanta om det inte vore för att det råkar vara fest och det råkar finnas 10kåta killar i rummet. Och jag…Lysnnar du Mackan?

                                         MACKAN

                    Jag lyssnar

                                         MIKAEL

                    Jag tänker vara en av dom kåta killarna på festen, OKEJ? Det är ju bara tragiskt?

                                         MACKAN

                    Det låter som du håller på och balla ur. Vi måste dra till Stockholm.

                                         MIKAEL

                    Va?

                                         MACKAN

                    Stockholm!

                                         MIKAEL

                    Vadå Stockholm?

                                         MACKAN

                    Vi ska till Stockholm!

                                         MIKAEL

                    Va? Närdå?

                                         MACKAN

                    Ikväll, Män!

                                         MIKAEL

                    Du är ju dum på riktigt.

                                         MACKAN

                    Jag kommer och hämtar dig om en halvtimme.

                                         MIKAEL

                    Men vafan..Jag ska inte åka till Stockholm?

                                         MACKAN

                    Men skärp dig, kom igen!  Lyssna på Mackan nu..

                    Vi stannar på vägen och tar ut lite cash så ser vi ut som vi har pengar och spendera, Okej?

Lång, eftertänksam tystnad…

                                         MIKAEL

                    Alltså, jag har inte råd att lägga mer än 500!

                                         MACKAN

                    Ta med VISA-kortet bara! Vi syns om tjugo!

                                         MIKAEL

                    Okej…VÄNTA!

                                         MACKAN

                    Vad?

                                         MIKAEL

                    Vad ska vi ha på oss?  Vi borde köra typ kostymgrejjen!

                                         MACKAN

                    Haha! Micke will leva the High Life

                                         MIKAEL

                    Nä…Men seriöst, vi måste ju se rika ut för att se ut som vi har råd

                    Med allt de vill bjuda oss på?

                                         MACKAN

                    Okej, Smartpants!  Tjugo minuter!

                                         MIKAEL

                    Kostym! Jag lovar, det funkar!

                                         MACKAN

                    Vänta på mig utanför porten.  Det blir vackert!
                                                                              

8    MACKAN SVÄNGER IN MED SIN BIL

                    Och plockar upp Mikael, Frank Sinatras ”Fly away with me” spelas medan grabbarna åker i bilen mot Stockholm


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0