The Rules.

2    På ett fik, med ett bord emellan de två killarna



Henke sätter sig ner vid bordet, med en tekanna i handen och häller upp lite te till sig och Mikael.



MIKAEL
Om jag inte vill släppa henne då?

HENKE
Då ringer du inte


MIKAEL

Men det sa du ju att jag INTE skulle

göra OM jag ville släppa henne? 

       

HENKE
Precis

MIKAEL
Så jag ringer inte oavsett?

HENKE
Precis

MIKAEL
Men vad är skillnaden då?

HENKE

Den enda skillnaden mellan att

ge upp en tjej och inte

ge upp en tjej

är om du blir ihop med henne igen

när hon kommer tillbaks.


Alltså, du kan inte göra nått

för att få henne och komma tillbaks,

du kan bara göra sånt

som får henne att inte vilja komma tillbaks.



MIKAEL
Så den enda skillnaden är om jag

kommit över henne

eller

om jag låtsas ha kommit över henne.

HENKE
Precis

MIKAEL
Det suger ju!

HENKE
Det suger hårt.

MIKAEL

Så jag kan liksom bestämma mig

för om jag har glömt henne, eller

bara låtsas glömt henne i efterhand?


HENKE
Precis....fast det är mer troligt tvärtom..

MIKAEL
Precis...  Eller va, vadå?

HENKE

Jag menar, först låtsas du at du inte bryr dig,

alltså ringer inte,

men sen så kommer du glömma henne på riktigt.

MIKAEL
Men hon kanske kommer tillbaks före?

HENKE

Fast det är ju just det. På nått sätt har tjejer en förmåga att inte komma tillbaks förrän man slutat bry sig.

MIKAEL
Det suger.

HENKE
Det suger.


Micke grunnar sina nya insikter, Henke häller upp lite mer te.

MIKAEL

Alltså, tack för att vi kan snacka såhär..Sorry för att vi alltid snackar om henne..

HENKE
Det är lugnt.

MIKAEL

... Du har liksom haft ett sånt förhållande..

HENKE
Ey, det är lugnt sa jag.

MIKAEL
Okej,okej..Vill bara att du skulle veta att du är den enda jag kan snacka med liksom.

HENKE
Tack, tack.

Ska vi gå?


Kommentarer
Postat av: Erik

Är det du som har skrivit?

Grymt trovärdig dialog. Det är sällan man ser det.

2009-07-12 @ 16:47:14
Postat av: Rickard

Det är en fri översättning av en amerikansk film som heter Swingers. Den är enligt mig, riktigt, riktigt bra.

2009-07-12 @ 17:12:06
URL: http://janniklasrickard.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0