Den mörka kontinenten

Den mörka kontinenten beskrev Freud kvinnan som en gång i början av nittonhundratalet. Riktigt så långt har inte jag tänkt att gå, men det finns ganska mycket intressant att skriva om kvinnor.

Jag har på något sätt, oklart vilket, fått många tjejkompisar.
Det ger mig på många sätt en inblick i deras sätt att vara, och i egenskap av kille kan jag ju faktiskt ganska lätt utkristallisera vissa skillnader mellan könen, som jag ser det.

Självklart är detta generaliseringar, som JAG upplevt, men samtidigt är det enligt mig tydliga skillnader jag upplevt mellan hur tjejer och killar interakterar med olika saker.

Först och främst:

Skryt - Utifrån mina erfarenheter så har många kvinnor en tendens att gärna prata om, eller belysa för andra sitt förhållande. Det finns de som pratar om att de är dåliga och att det inte är något bra, men i många fall så pratar man faktiskt i en nästan skrytmässig ton. T.ex. Vet du vad XX gjorde i helgen då..Han var så söt..Köpte det och det till mig. Eller XX ska fixa med vårt golv i helgen, nytt golv ska han lägga. I vissa fall får jag nästan uppfattningen att det är känslan man får när man kan bevisa för sina kompisar, vilket brukar vara sina vänninor + mig att man lyckats fånga en bra pojk är det mer värt i bekräftningspoäng än själva incitamentet att man de facto har fått sig en bra kille. Det är nästan viktigare för ens egen status i sin kompiskrets att killen man har är söt och duktig än det är för själva relationen mellan kvinnan och hennes kille.

Skryter inte killar då? Jo, killar skryter gärna om saker, men väldigt sällan om sin relation. Jag skulle vilja säga att killar behandlar sin relation med väldigt mycket konfidialitet om man jämför med kvinnor. Det som handlar om mig och min flickvän, det är något som berör oss två och inte mina killkompisar. De har mycket lite att göra med om min flickvän var ovanligt söt eller ovanligt duktig i mitt tycke. Det räcker faktiskt med att jag vet det, för det är ju jag som ska bestämma om vad jag tycker om det. Detsamma gäller, tro det eller ej, sex. I vilket fall när det gäller relationer. Det finns en underförstådd regel bland killar att man inte pratar om sina flickvänner, dels för flickvännernas skull och dels för att man inte har med det att göra. Skillnaden kommer då man börjar prata om enskilda sexuella förbindelser, där killar också kan skryta.

Mm, Aah - Vid en dialog finns det nästan som en inbyggd reflex bland en del kvinnor att svara med jakande och instämmande svar medan någon annan för fram sina åsikter, trots att man själv inte i alla fall håller med den man gör de jakande lätena till. Det betraktas nästan som om man är otrevlig och ouppmärksam om man faktiskt är tyst och lyssnar på vad den andre säger. Killar, åtminstone de som gjort lumpen, har jag upplevt INTE gör detta i samma utsträckning.

Stegvis höja pitchen på rösten - Vid flera tillfällen har jag upplevt att under ett samtal, höjs tempot och tonen på röster när tjejer berättar något. Oftast sker det här i samtal där man är fler än två och samtalsämnet renderar i skratt eller fnissningar.


Men okej, enough for now. Det kommer mer snart. Jag lovar.

Kommentarer
Postat av: Anna

Haha... inte för att jag vet bättre eller så men jag tror du har rätt men att det växer bort när man blir lite äldre och får distans till sig själv.

2008-09-26 @ 12:35:14
URL: http://annaprickeneriksson.blogg.se/
Postat av: Rickard

så kan det vara. Men precis som det här inte går att säga om ALLA kvinnor, så växer inte ALLA de kvinnor som fastnat i det här träsket ifrån det heller.

2008-09-26 @ 14:00:55
URL: http://janniklasrickard.blogg.se/
Postat av: Malin

underbart.

2008-09-27 @ 01:08:05
URL: http://www.myspace.com/molinmalin
Postat av: Mirja

Och vad vinner man på att göra dessa genraliseringar? Klyftor! Klyftor! Eller?

2008-09-30 @ 15:47:50
URL: http://plums.blogg.se/
Postat av: Rickard

Vem är man? Du generaliserade nyss själv.



För mig är dock vinsten inte särskilt stor, jag tycker bara det är underhållande att skriva ner tendenser som JAG märker.



Och varför skulle det här inlägget leda till klyftor? Det är ju inte så att alla ungdomar i sverige läser det här och tycker att det är rätt. Klyftan uppstår om något, när och om någon upplever dem själva. Jag har aldrig sagt att de här påståendena stämmer, utan att jag har upplevt dem. Det betyder inte att de finns.

2008-10-01 @ 15:35:30
URL: http://janniklasrickard.blogg.se/
Postat av: Mirja

Haha, jag generaliserar ju inte genom att säga man i det sammanhanget. Inte på det sättet iallafall, det var ju ingen värdering i den frågan. Bara ett sätt att fråga: Varför generaliserade DU såhär?



Det jag menar är att genom att generalisera, "Så här är kvinnor" och "Så här är män", istället för "Så här är just den här personen", påverkar det ens beteende och tänkande i kommande möten med kvinnor, män, etc. "Jag upplever att invandrare är högljudda och begår mest bara brott" kan ju vara något som jag upplever, men som inte är sant. Men likväl färgar sådana generaliseringar min och andras uppfattningar av invandrare. Som förstärker fördomar. Förstår du hur jag menar?



Men självklart, alla generaliserar ju precis heeeela tiden, inte minst jag. Men det är intressant att ifrågasätta det tycker jag. Och jag tycker inte att man ska uppmuntra den grejen, även om det är skitsvårt.

2008-10-02 @ 11:15:00
Postat av: Rickard

Ingen värdering i frågan? "Och vad vinner man på att göra dessa generaliseringar?" Om inte en vinst är att värdera något så vet jag inte vad en värdering är. Vad vinner "man" på dessa generaliseringar? Ja, några vinner säkert kanonmycket, några vinner säkert mindre. Eftersom det inte finns en enhetlig och obestridbar och jämbördig vinst eller förlust för alla, så är ditt "man" en generalisering. Är sen klyftor en vinst eller förlust? Du och jag kanske tycker samma, men det betyder inte att MAN gör det. Således är det en generalisering.



Det är dock ett sidospår eftersom den här diskussionen handlar om att du tycker att jag gör fel i att generalisera eftersom det skapar fördomar och bilder som man dömer folk med istället för att inse att alla är olika.



Jag förstår vad du menar. Jag menar dock att det jag skriver är saker som jag upplever att en övervägande del av de av ett visst kön som jag skriver om gör, i skillnad till det andra könet där de flesta agerar på ett visst sätt. Det jag menar är att jag tycker det är anmärkningsvärt att det är så. Jag menar inte att alla kvinnor gör på det sättet men jag målar en bild av hur jag upplevt den lilla del av världen som jag upplevt.



Jag förstår inte vad du menar med att uppmuntra generaliseringar? Genom att jag skriver om mina upplevelser av kvinnor och deras sätt att interaktera med varandra?

2008-10-03 @ 11:49:31
URL: http://janniklasrickard.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0